Voitto! Kontulan ostari on turvassa (toistaiseksi). 

NCC:n vetäytyminen Kontulan ostarin uudistushankkeesta on valtava voitto asukkaille, yrittäjille ja järjestöille. 

Maanantaina 10.3. Helsingin kaupunki ilmoitti NCC:n vetäytyneen Kontulan ostarin uudistushankkeesta. Kaupunki oli vuotta aikaisemmin antanut ruotsalaiselle suuryritykselle jokseenkin vapaat kädet hankkeen suunnitteluun. Vetäytymisen syytä ei kerrottu, mutta kun bisnestä tehdään, se on raha. Asuntomarkkinoiden sakkaaminen pelästytti rakennus- ja kiinteistöyhtiön. 

Myös kansalaistoiminnalla oli ostarin säilyttämisessä suuri rooli: yrittäjien yhteenliittymä teki NCC:lle selväksi, että heidän omistamiaan liiketiloja ei lanata ilman taistelua. Samaan aikaan Kontulan ostarin puolesta -liike kokosi asukkaita yhteen luomaan painetta sekä NCC:n että Helsingin kaupungin suuntaan. Liikkeen päätavoitteena on ostarin monimuotoisuuden ja palvelujen turvaaminen. 

NCC:n, kuten muidenkin pörssiyritysten, pääasiallisena tehtävänä on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Ostarilla toimivat yritykset ja järjestöt haluavat ensisijaisesti säilyttää ja remontoida liike- ja toimitilat. Asiakkaat puolestaan kaipaavat turvallisuutta ja siisteyttä, mutta ovat keinoista erimielisiä. 

Selvää on, että ainakaan yrittäjien ja järjestöjen toiveita NCC ei olisi toteuttanut. Todennäköisin skenaario olisi ollut Myllypuron ostarin tyyppinen ratkaisu, joka olisi poistanut kaiken omaleimaisuuden ja monimuotoisuuden. Tilalle olisimme saaneet Kotipizzan ja S-ryhmän olutravintolan. 

Siisteyden ja turvallisuuden lisäämisen tarve on asukaskyselyjen mukaan ilmeinen. Mutta onko kaiken elämän siivoaminen pois ostarilta ainoa keino niiden saavuttamiseksi? Tai edes toimiva keino? Eikö ostari kuitenkin ole turvallisimmillaan juuri vilkkaimpina aikoina? Oman kokemukseni mukaan turpaan meinaa saada lähinnä öisin kapakasta lähtiessä. Silloin ei ole liikaa silmiä paikalla. 

Uudistuksen ulkoistaminen NCC:lle oli virhe. Kaupungin edustajat muistivat kyllä puheissaan aina puolustaa ostarin ainutlaatuisuutta, mutta kaupunki sitoi omat kätensä käytännön toteutuksen suhteen. Monimuotoisuus olisi säilynyt edes osittain vain Helsingin hallinnoimassa osassa ostaria, johon olisi tullut yhteisötila. 

Nyt neuvotteluihin kaupungin ja kiinteistöyhtiöiden välillä lähdetään puhtaalta pöydältä. Ostarin tuhoaminen ei ole enää todennäköisin skenaario, vaan kehittämisestä selvittäneen remontoinnilla ja sen rahoittamiseen tarvittavalla vähäisellä uudisrakentamisella. Kaupunki omistaa maapohjan, jota se vuokraa neljälle kiinteistöyhtiölle. Yhtiöiden tarpeet poikkeavat hieman toisistaan: esimerkiksi ostarin vanha puoli kaipaa kipeästi remonttia, uusi puoli ei niinkään. Yrittäjien ja järjestöjen muodostamien kiinteistöyhtiöiden yhteistyö on kuitenkin tärkeää: kaupungin kanssa neuvoteltaessa kaivataan vipuvartta. 

Kontulan ostarin puolesta -liike jatkaa asukkaiden etujen valvomista. Se esittää seuraavaa:

  1. Helsingin kaupungin on otettava itse vastuu ostarin kehityksestä. Ei enää diilejä omia intressejään ajavien suuryritysten kanssa. 
  2. Kehittäminen on tehtävä yhteistyössä ostarin kiinteistöyhtiöiden ja niiden osakkaiden sekä vuokralaisten kanssa. 
  3. Asukkaita on osallistettava kehittämiseen tavallista laajemmin, ja heidän tahtonsa on näyttävä lopputuloksessa. 
  4. Erityistä huomiota on kiinnitettävä suomen kieltä heikosti taitavien, lasten ja nuorten sekä muiden erityisryhmien osallistamiseen. 
  5. Julkiset palvelut on sisällytettävä kehittämissuunnitelmaan. Asukkailla on oikeus päättää itse mm. terveysaseman kohtalosta. 

Lauri Alhojärvi

Kontulan ostarin puolesta -liike

Tule mukaan toimintaan tai liity tiedotuslistalle lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kontulanostarinpuolesta@gmail.com. 

Kommentoi